Vayo lid van de maand: Selma Stevense-Bakker
Selma is sinds kort lid van Vayo. Zij is directeur bij Jobilla Benelux en helpt bedrijven met...
Het opvallende is dat sommige organisaties denken dat een sterk merk door de verregaande digitalisering minder relevant is geworden. Onder andere omdat we doelgroepen inmiddels hyper gericht kunnen bereiken. Die we vervolgens een product kunnen aanbieden dat hoogstwaarschijnlijk relevant voor hen is. Zeker als we weten dat ze er een paar minuten eerder nog online naar gezocht hebben. Maar niets is minder waar: een sterk merk is nog onverminderd belangrijk. Voornamelijk omdat de psychologie niet veranderd is. Bij weloverwogen keuzes speelt merkperceptie een grote rol, maar óók bij pijlsnelle keuzes heeft het invloed.
Een merk is geen marketing
Als het over merken gaat, wordt snel aan marketingbureaus gedacht. Maar: je merk is geen marketing. Je merk is het vertrekpunt voor je marketing. Het is dan ook een misvatting dat marketingbureaus wel eens even zullen bepalen waar je merk over moet gaan. Bedrijven en organisaties bepalen dat natuurlijk zelf, al dan niet geholpen door professionals. Die professionals zijn soms marketingbureaus, maar het kunnen ook andere bedrijfsadviseurs zijn. Als het goed is, leunen marketingbureaus vooral op de visie van de organisatie en/of stellen hem samen met de klant scherp. Als die visie er niet is of te gebrekkig is, moet je natuurlijk nog wat extra stappen terug zetten voordat merkontwikkeling aan de orde is.
Wat is een merk dan wel?
Een merk is een associatie of reeks associaties in de breinen van je doelgroepen. Eigenlijk is het vooral een gevoel. Soms latent, soms actief en op de voorgrond. Een makkelijk voorbeeld is Volvo. De kans is groot dat je bij dat merk aan ‘veilige auto’ denkt. Volvo heeft dan ook decennialang in die associatie geïnvesteerd. Zowel in het bewijs ervan (daadwerkelijk veilige auto’s maken) als in de marketing eromheen. Nu denk je misschien dat voor wereldmerken als Volvo andere wetten gelden dan voor veel kleinere merken, maar niets is minder waar. Ook voor het mkb geldt natuurlijk dat de lading van je merk tot associaties in de breinen van doelgroepen leidt. Die associaties wil je natuurlijk niet aan het toeval over laten.
Vier bepalende factoren
Alles wat je doet, zegt en uitstraalt heeft invloed op de merkperceptie. Die hele waslijst past natuurlijk niet in een blog. Om het overzichtelijk te houden, benoem ik er vier.
Merkvoorkeur betaalt zich altijd uit
Hierboven zei ik het al: als organisatie of bedrijf wil je invloed uitoefenen op het gedrag van je doelgroepen. Je wil dat je doelgroepen actief voor jouw producten en diensten gaan. Zonder merkvoorkeur is dat knap lastig. Mét merkvoorkeur gaat er een wereld open. Je doelgroepen zullen veel sneller en gemakkelijker te overtuigen zijn. En dat steeds opnieuw. Ook zullen ze loyaler zijn en soms zelfs bereid zijn om ambassadeurs voor jouw merk te zijn. Daarnaast zijn ze vergevingsgezinder, dus als je ooit de fout in gaat is dat niet meteen funest. Het perfect op orde hebben van de eerdergenoemde vier factoren kan je helpen aan een soms ongenaakbare positie op de markt. Merkvoorkeur is goud waard.
Opmerkelijkheid
Ze zijn rap vergeten, de merken en campagnes die het ene oor in gaan en het andere weer uit. Inwisselbaarheid. Saaiheid. Zonde. Je haalt al snel veel (véél) meer effect uit je marketing als je een beetje opvalt. Daarom helpt het om een enigszins opmerkelijk merk te zijn. Ook als je product of dienst niet eens zo onderscheidend is. Het kan in allerlei facetten zitten. In je propositie, in je look, in je campagnes, in je activiteiten, in je contentkalender, in je mensen, enzovoorts. Een goed marketingbureau helpt je om de mogelijkheden te ontdekken en te benutten. Zonder er fratsen van te maken die ten koste gaan van je geloofwaardigheid.
Brand Impact®
Zodra wij als marketingbureau aan tafel komen, vragen we o.a. naar de merkstrategie (de koers) en het merkconcept (de visueel-creatieve communicatiebasis). Die hebben we namelijk altijd nodig om tot resultaat te komen. Als die er niet of onvoldoende liggen, ontwikkelen we ze samen met onze klanten. Wij hebben hier een beproefde aanpak voor: Brand Impact®. Hiermee hebben we inmiddels zo’n 150 merkconcepten ontwikkeld. Zowel voor multinationals als voor mkb-bedrijven in binnen- en buitenland.
Deze aanpak is, je verwacht het niet:… logisch:
Een paar tips
Als je met een bureau in zee gaat om tot verbetering van een bestaand merk of de geboorte van een geheel nieuw merk te komen, is het handig om de volgende zaken in je achterhoofd te houden:
creatief strateeg bij Blue Dragon
Selma is sinds kort lid van Vayo. Zij is directeur bij Jobilla Benelux en helpt bedrijven met...
Leuk om kennis te maken met het Vayo netwerk! Wij zijn Suzanne en Emma, eigenaren en oprichters...
Hallo, ik ben Robert Barnhoorn, founding partner en productinnovator bij het ontwerpbureau...
Sinds de rebranding vorige maand krijgen wij regelmatig de vraag: "Waarom de nieuwe naam?...
3992 DG, Houten
Werkdagen: 9:00 - 17:00
Na het invullen van het contactformulier nemen wij contact met jou op!
© 2024 VAYO