NIS2
25 april 2024 verzorgde Dignitas, op haar hoofdkantoor in de Bilt, de Vayo Special over de...
Wat is outbound marketing?
Outbound marketing wordt de traditionele manier van marketing genoemd. Bij outbound marketing gaat het over het ‘pushen’ van een marketingboodschap om zo onder de aandacht van de doelgroep te komen. Denk aan Google Ads, Social media Advertising of telemarketing.
Bij outbound marketing zorg je dat je gezien wordt door je doelgroep, of ze nu vraag naar je product hebben of niet. Hoe meer geld je uitgeeft, hoe meer resultaat. Outbound marketing richt zich het bereiken van potentiële klanten die niet actief op zoek zijn om de oplossing te vinden voor een probleem die ze ervaren.
Wat is inbound marketing?
Inbound marketing richt zich op het binnenhalen het binnenhalen van potentiële klanten die zich ervan bewustzijn dat zij een probleem hebben en actief op zoek zijn naar een oplossing.
Inbound marketing is een marketingstrategie waarbij je jouw bedrijf op een natuurlijke manier onder de aandacht van de klant plaatst. Dit doe je door op natuurlijke wijze te zorgen dat de klant in zijn customer journey jouw bedrijf tegenkomt.
Door het ontwikkelen van de juiste content en te zorgen dat deze bovenaan rankt (op google) op de juiste zoekwoorden, zorg je voor een grote hoeveelheid bezoekers naar de website. In plaats van advertenties te laten zien aan de doelgroep zorg je voor content die de doelgroep zelf zoekt.
Inbound marketing draait op het creëren van nieuwe relevante content, zodat de doelgroep op natuurlijke wijze bij jouw bedrijf terecht komt. Uiteindelijk blijft het doel conversie te behalen.
Outbound marketing is een manier om in een korte tijd veel resultaat te behalen. Als nieuw bedrijf kan inbound marketing lastig zijn aangezien je niet zichtbaar bent. Outbound marketing zorgt voor meer verkeer, meer bekendheid en meer autoriteit.
Outbound marketing werkt ontzettend goed voor bedrijven waarbij hun doelgroep geen zoekmachines gebruikt om hun product of dienst te vinden of de zoekwoorden die bij hun bedrijf aansluiten hebben een zeer laag zoekvolume.
Dit is vooral als er sprake is van één van de volgende situaties:
Outbound marketing zorgt dat je doelgroep toch met jou in contact komt. Daarnaast zijn er nog een aantal andere situaties waarin outbound van groot succes is:
Outbound wordt vaak als vervelend ervaren, toch zijn er ook fijne manieren om outbound marketing uit te voeren. Zoals via LinkedIn.
Lees hier meer over outbound marketing via LinkedIn (interne link naar onder)
In plaats van dure campagne die voornamelijk bestaat uit veel herhaling, groot bereik en geen specifieke doelgroep, maakt inbound marketing gebruik van een efficiënte marketing strategie. Er is namelijk al vraag naar het onderwerp.
Veel prospects vinden het fijn om zelf op zoek te gaan naar de juiste oplossing. Ze beginnen bij Google, bekijken concurrenten, laten zich adviseren door andere klanten door middel van reviews. Op deze manier kunnen ze volledig zelf bepalen wat de beste oplossing voor hen is. Inbound marketing speelt hier op in.
Ten tweede trek je prospects naar je toe in plaats van jezelf in hun gezichtsveld te plaatsen. Met inbound marketing zorg je voor relevante informatie, bijvoorbeeld door het plaatsen van informatieve blogs, om de prospects te voorzien van kennis.
Met inbound marketing zorg je dat de doelgroep alleen jouw informatie te zien krijgt als ze daar behoefte aan hebben. Je zorgt dat je met minder budget je doelgroep net zo goed kan bereiken als met een groter budget. Daarnaast werkt inbound marketing op langer termijn.
Het doel van deze content is om bovenaan in google te verschijnen zonder ervoor te betalen. Hierdoor is de positie een eenmalige investering en heeft op langer termijn veel nut.
Inbound marketing is de nummer 1 marketingstrategie wereldwijd.
Wat zijn de verschillen tussen inbound en outbound marketing?
Het grootste verschil is de wijze waarop je de klant wilt bereiken. Bij inbound zorg je dat je vindbaar bent voor de leads terwijl je bij outbound de leads opzoekt. Terwijl je doelgroep bij inbound al vraag heeft naar het product, kan je bij outbound iets totaal nieuws bij hen presenteren.
Daarnaast weten de meeste leads die je ontvangt vanuit inbound zich bewust van de uitdaging en outbound is zich nog niet bewust voor het probleem. al dat ze een uitdaging/ probleem hebben terwijl bij outbound de ontvanger van de marketinguiting soms nog geen idee heeft.
Naast de content maken beide marketing methodes gebruik van andere kanalen. Outbound marketing focust zich op kanalen die zenden, zoals radio of tv reclame. Hier gaat het om het zenden van productinformatie en is sprake van eenrichtingscommunicatie. Inbound marketing gebruikt interactieve kanalen zoals organische social media en google search.
Een ander verschil is het tijd dat het kost om resultaten te bereiken. Inbound marketing kan een tijdje duren voordat het werkt. Outbound kan gelijk in werking gesteld worden en resultaten leveren.
Outbound marketing
Inbound marketing
Outbound marketing
Inbound marketing
Er zijn verschillende kanalen die je kunt gebruiken met outbound marketing om meer leads te genereren. Wanneer je aan de slag gaat met outbound marketing is het belangrijk om alle opties te overwegen en daarna te kiezen welke opties het best vallen binnen jouw budget en het best werken voor jouw doelgroep.
Deze reclame wordt ook wel above-the-line (ATL) reclame genoemd. Dit omvat media zoals televisie, radio, gedrukte media en billboards. Deze media is gericht op het bereiken van massa’s. Het is echter lastig te meten wie het ziet en mist verfijnde targeting mogelijkheden, maar traditionele reclame zijn effectief voor bijvoorbeeld merkbekendheid campagnes.
Een ander onderdeel van outbound marketing is online advertenties. Tot uitzondering van traditionele reclames kun je hierbij beter targeten wie je wilt bereiken en de resultaten uitgebreid meten. Er zijn veel verschillende soorten digitale reclame:
Deze soorten reclame vallen onder below-the-line (BTL) advertenties in verband met hun specifieke targeting mogelijkheden.
Dit is een combinatie van traditionele en online marketing. Een through-the-line campagne bevat dus zowel online als fysieke marketinguitingen.
Bij telemarketing belt een verkoper door middel van een database naar mensen die mogelijk potentiële klanten zouden kunnen zijn. In dit gesprek peilt de verkoper om de interesse te peilen en ze mogelijk te laten converteren.
Er is vooraf van dit gesprek geen contact richting de persoon die gebeld wordt, daarom wordt dit vaak cold calling genoemd.
Deze manier van verkopen is de meest uitdagende methode vanwege het storen van mensen op hun dag en dat het vaak als irritant wordt ervaren.
Elke push-tactiek, of de ontvanger nu heeft ingestemd om het te ontvangen of niet, wordt gecategoriseerd als uitgaande marketing (E-mailmarketing wordt ook gebruikt bij inbound marketing). Dit is de reden dat we het ook bij outbound marketing meenemen als optie.
E-mailmarketing wordt toegepast om met een breed gegevensbestand verschillende kansen te identificeren. Er zijn negen soorten mails die je kunt sturen:
De combinatie van telemarketing en email marketing wordt inside sales genoemd.
Tijdens evenementen en beurzen kunnen bedrijven leads genereren, prospects laten converteren en bestaande klanten behouden. Je bent (online) direct in contact met de doelgroep.
Door direct messaging te gebruiken op LinkedIn kan je direct in contact komen met je doelgroep. Je kunt zeer specifiek targetten en persoonlijk jouw product of dienst aan de doelgroep presenteren. Aangezien dit veel tijd zou kosten om handmatig te doen, hebben wij hier een methode voor ontwikkeld.
Door het gebruik van de juiste verkooptechniek en gebruik van onze tools kun je gemakkelijk geautomatiseerd veel leads benaderen via LinkedIn. Deze manier van outbound marketing is persoonlijk, meetbaar en specifiek in targeting. Via Saleshackrs bereik je de ideale doelgroep effectief en efficiënt.
25 april 2024 verzorgde Dignitas, op haar hoofdkantoor in de Bilt, de Vayo Special over de...
Social selling op LinkedIn is niet zomaar een trend; het is een essentiële strategie geworden...
Sales en marketing werken niet! Althans, niet gescheiden. Sales en marketing zijn als kat en...
We weten dat in de huidige arbeidsmarkt employer branding en Recruitment Process Outsourcing...
3992 DG, Houten
Werkdagen: 9:00 - 17:00
Na het invullen van het contactformulier nemen wij contact met jou op!