Laat je bedrijf gezond groeien met een Raad van Advies

Van een startende ondernemer die een financiering aanvraagt om zijn droom waar te maken tot een ervaren ondernemer die een tweede vestiging wil opzetten en daar kapitaal voor nodig heeft. Iedere ondernemer is anders en elke vraagstuk vraagt daarom om de beste oplossing die past bij de groeifase van het bedrijf. Sta je op een kruispunt in de ontwikkeling van je bedrijf? Of groeit jouw bedrijf snel en brengt dit onverwachte uitdagingen met zich mee? Wat jouw vraag ook is, een Raad van Advies kan je helpen op het gebied van internationaliseren, innoveren, verduurzamen, digitaliseren en nog veel meer.

Wat is een Raad van Advies?

Een, twee of zelfs drie adviseurs die je ondersteunen bij het realiseren van je belangrijkste ambities. Dat is een Raad van Advies. “Adviseurs die voor een langere periode met je meedenken, je netwerk vergroten en hun waardevolle kennis en ervaring delen met jou voor de verdere ontwikkeling van jouw bedrijf, ongeacht de branche waarin je actief bent”, zegt Jan-Willem Onink van CEO Capabel, onze partner bij het instellen van een Raad van Advies.

Een Raad van Advies adviseert op informele basis en bestaat uit (ex-)ondernemers en
(ex-)bestuurders die het klappen van de zweep kennen. Dat is het tegenovergestelde van een Raad van Commissarissen die vanuit een wettelijk kader toezicht houdt op je bedrijf en daarmee ook een formele status heeft binnen het bestuur.

Voor wie is een Raad van Advies bedoeld?

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, wordt een Raad van Advies niet per se ingeschakeld als het financieel minder gaat met het bedrijf. “Ook voor middelgrote bedrijven wordt het steeds complexer om te blijven ondernemen. De ontwikkelingen op het gebied van nieuwe wet- en regelgeving, duurzaamheid, innovatie, bedrijfsopvolging, internationalisering enzovoort volgen elkaar in rap tempo op. De aanleiding voor een Raad van Advies is daarom meestal een bepaald strategisch of tactisch vraagstuk wat speelt, bijvoorbeeld de wens om de organisatiestructuur van je bedrijf anders neer te zetten, de behoefte om een andere stijl van leidinggeven door te voeren of de keuze om wel of niet internationaal te ondernemen”, licht Jan-Willem toe. CEO Capabel richt zich op bedrijven van 5 tot 200 miljoen omzet.

We horen vanuit de praktijk dat het als ondernemer fijn is om aan iemand die wat verder van je bedrijf af staat, je verhaal kwijt te kunnen en te klankborden over de juiste koers. Een Raad van Advies zorgt niet voor de praktische uitvoering, maar stelt je de juiste vragen zodat jij de juiste beslissingen kunt nemen om je ambitie te realiseren.

Wat doet een Raad van Advies?

Hoe sneller jouw bedrijf groeit, hoe meer behoefte je wellicht hebt om te sparren. Een Raad van Advies is jouw persoonlijke klankbord, geeft inzichten, strategisch advies, helpt je bij cruciale beslissingen en:

  • Behoedt je voor fouten die de leden ooit zelf hebben gemaakt
  • Disciplineert om je bezig te houden met de juiste zaken binnen je bedrijf
  • Denkt met je mee en daagt je uit als het gaat om strategische en tactische vraagstukken
  • Helpt je meer structuur te geven aan je bedrijf
  • Geeft rust en richting
  • Adviseert je zonder op de stoel van de directie te zitten

Samengevat zorgt een Raad van Advies voor gezonde groei van jouw bedrijf.

Hoe werkt een Raad van Advies?

Vanaf het moment dat je start met de voorbereidende gesprekken om tot het installeren van een Raad van Advies te komen, merk je vaak het positieve effect al. Want een Raad van Advies zorgt ervoor dat je gestructureerd moet nadenken over de toekomst van je bedrijf en creëert een positieve en soms spannende dynamiek.

Van voorbereiding tot installatie vindt plaats in 3 stappen:

  1. Vaststellen vraagstukken
    Meestal vinden er 2 tot 3 gesprekken plaats om een goed beeld van het bedrijf te vormen en antwoord te krijgen op de vraag: welke strategische of tactische vraagstukken spelen er nu in het bedrijf waar twijfel of onduidelijkheid over is?
  2. Opstellen van een profiel
    In dit profiel staat wat je doet en hoe jouw bedrijf is georganiseerd (soort visitekaartje) en wat het ideale profiel is van de gezochte leden van de Raad van Advies. In deze stap wordt ook het RVA-reglement opgesteld waarin staat wat er van de Raad van Advies wordt gevraagd.
  3. Praktische invulling
    Is het profiel eenmaal helder, dan is de volgende stap om kandidaten te zoeken die de ideale match vormen. CEO Capabel selecteert kandidaten uit haar eigen uitgebreide netwerk van een paar honderd ervaren (oud-)bestuurders en (oud-)ondernemers die graag hun kennis aan je overdragen. Als de kandidaten positief zijn, worden ze aan je voorgesteld zodat je kunt ervaren waar je een klik mee hebt en je keuze kunt maken.

Een Raad van Advies stelt jou kritische vragen, maakt jou als ondernemer sterker en geeft je soms een onverwachte frisse blik op de koers van je bedrijf. Het is niet verplicht, maar een Raad van Advies is zeker te overwegen voor middelgrote bedrijven en levert je vaak meer rendement op.

 

Bekijk ook:

Inspiratie

Boekentip: Lof der twijfel

Je kunt het soms tot aan je botten voelen dat je het niet eens bent met bepaalde mensen. Ze...